Dostępność
100%

Dla Pacjenta

ZASADY ZGŁASZANIA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH PRZEZ PACJENTÓW, RODZINĘ PACJENTA/ OSOBY BLISKIE PACJENTA LUB OSOBY BĘDĄCE ŚWIADKIEM TAKIEGO ZDARZENIA w Krapkowickim Centrum Zdrowia Sp. z o.o.

Podstawa prawna opracowania niniejszych Zasad:

Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r., o działalności leczniczej (tekst jednolity : Dz. U. z 2025 r., poz. 450 ze zm.),Ustawa z dnia z dnia 16 czerwca 2023 r., o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. z 2023 r., poz. 1692 ze zm.),Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 6 września 2024 r., w sprawie standardów akredytacyjnych dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne (Dz. Urz. M.Z. z 2024 r., poz. 73).

I.   DEFINICJA ZDARZENIA NIEPOŻĄDANEGO

Przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenia ciała lub rozstrój zdrowia płodu.

Krapkowickie Centrum Zdrowia Sp.  z o.o. podejmuje systematyczne działania w celu ograniczenia wystąpienia szkody poprzez monitorowanie zdarzeń niepożądanych i niedoszłych zdarzeń niepożądanych definiowanych jako:

Zdarzenie niepożądane (ZN) – szkoda powstała w trakcie /w efekcie leczenia, niezwiązana  z naturalnym przebiegiem choroby i stanem pacjenta. Także ryzyko wystąpienia szkody.

Niedoszłe zdarzenie niepożądane (NZN) – o mało co niedoszło do zdarzenia – sytuacja, która przez przypadek lub dzięki na czas podjętemu działaniu zakończyła się pomyślnie (czyli, zdarzenie niepożądane NIE dosięgnęło pacjenta i NIE powstała szkoda). 

Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające zgłoszenia, monitorowania i analizy:

ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,sepsa po zabiegu operacyjnym,niewłaściwe podanie leku,upadki w szpitalu,reoperacje,nieplanowane powtórne hospitalizacje,samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala,samobójstwo w szpitalu.

Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym następstwem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest procedurą odrębną i niezależną od systemu zgłaszania i rozpatrywania skarg obowiązującego w Krapkowickim Centrum Zdrowia Sp. z o.o.

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia.

Informacje na temat możliwości złożenia skargi przez Pacjentów KCZ Sp. z o. o.. znajdą Państwo na stronie internetowej http://www.kcz.krapkowice.pl w zakładce: „DLA PACJENTÓW ” → „PEŁNOMOCNIK DS. PRAW PACJENTA”.

II.   CEL ZGŁASZANIA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH

Celem niniejszego procesu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości świadczonych usług zdrowotnych i bezpieczeństwa Pacjentów w Krapkowickim Centrum Zdrowia Sp. z o.o.

Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.

III.  KTO MOŻE ZGŁOSIĆ ZDARZENIE NIEPOŻĄDANE?

Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy Pacjent Krapkowickim Centrum Zdrowia Sp. z o.o., Jego rodzina / opiekun Pacjenta / osoba bliska Pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.

IV.  JAK ZGŁOSIĆ ZDARZENIE NIEPOŻĄDANE?

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w Krapkowickim Centrum Zdrowia Sp. z o.o. przekazuje się na wypełnionym Formularzu.

Plik Formularza dostępny poniżej:

za pośrednictwem poczty lub kuriera na adres korespondencyjny Spółki:

Krapkowickie Centrum Zdrowia Sp. z o.o.

ul. Piastowska 16a 47-303 Krapkowice

z dopiskiem na kopercie:

„Zdarzenie niepożądane” oraz ”Do rąk własnych Pełnomocnika ds. Pacjanta”

osobiście – w Administracji Krapkowickiego Centrum Zdrowia Sp. z o.o.

ul. Piastowska 16a 47-303 Krapkowice

z dopiskiem na kopercie:

„Zdarzenie niepożądane” oraz ”Do rąk własnych Pełnomocnika ds. Pacjenta”

w trakcie pobytu lub hospitalizacji w KCZ Sp. z o.o. – bezpośrednio  personelowi medycznemu oddziału/poradni, który jest zobowiązany zgłosić zdarzenie niepożądane zgodnie z obowiązującą w Spółce procedurą.

·       lub drogą internetową na adres Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta: pelnomocnik@kcz.krapkowice.pl

V.  ANALIZA ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH

Otrzymane zgłoszenia zdarzeń niepożądanych są analizowane przez funkcjonujący w Spółce Zespół ds. Monitorowania Zdarzeń Niepożądanych w KCZ Sp. z o.o. zajmujący się również formułowaniem wniosków i zaleceń w przedmiotowym zakresie, dokonywaniem oceny występowania rzeczywistego poziomu zdarzeń niepożądanych w Krapkowickim Centrum Zdrowia Sp. z o.o. oraz ustalaniu, opracowywaniu, wdrażaniu odpowiednich technik reagowania w poszczególnych obszarach zagrożenia i nowych rozwiązań zapobiegających ponownemu wystąpieniu podobnych zdarzeń.

Aby skutecznie dokonać analizy zdarzenia niepożądanego zgłoszenie musi zawierać przynajmniej:

wskazanie oddziału szpitala / innej jednostki/komórki organizacyjnej, w której zaistniało zdarzenie niepożądane,datę zaistniałego zdarzenia niepożądanego,wiek i płeć Pacjenta,rodzaj zaistniałego zdarzenia niepożądanego,szczegółowy opis zaistniałego zdarzenia niepożądanego (jego przebieg, czynniki wpływające na zajście zdarzenia, skutki dla Pacjenta),wskazanie osoby zgłaszającej (Pacjent/rodzina/osoba bliska Pacjenta/świadek zdarzenia),dodatkowo można podać dane: imię, nazwisko Pacjenta, dane kontaktowe.

 Podanie w zgłoszeniu danych takich jak: imię i nazwisko, dane kontaktowe – jest dobrowolne, nieobowiązkowe – jeśli wolą Państwo przesłać zgłoszenie w formie anonimowej, prosimy o nieuzupełnianie wymienionych danych.

Wszelkie podane w zgłoszeniu informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.

VI. KLAUZULA INFORMACYJNA

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Krapkowickie Centrum Zdrowia Sp. z o.o. os. XXX-lecia 21, 47-303 KrapkowiceZ Administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail  pelnomocnik@kcz.krapkowice.pl, albo pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora. W sprawach z zakresu ochrony danych osobowych może Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych. Taki kontakt jest możliwy elektronicznie na adres e-mail: iod@kcz.krapkowice.pl lub listownie  z dopiskiem: „Inspektor Ochrony Danych”. Pani/Pana dane osobowe: ​będą przetwarzane w celach związanych z realizacją obowiązków prawnych ciążących na administratorze w zakresie podejmowania działań służących zapobieżeniu wystąpieniu zdarzeń niepożądanych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. i RODO w związku z przepisami ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta;mogą być również przetwarzane w celach związanych z dochodzeniem ewentualnych roszczeń lub obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO; uzasadnionym interesem administratora jest dochodzenie i obrona swoich praw.Podanie danych osobowych jest dobrowolne.Pani/Pana dane osobowe co do zasady będą przechowywane przez okres niezbędny dla wykazania przed uprawnionymi organami zrealizowania obowiązków prawnych wskazanych powyżej, zaś dłużej wyłącznie w wypadku, gdy jest to niezbędne w celu ich przetwarzania w związku z trwającymi postępowaniami sądowymi. Pani/Pana dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie administratora, przy czym podmioty takie przetwarzać będą dane na podstawie umowy z administratorem i wyłącznie zgodnie z poleceniami administratora.Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, usunięcia (w stosownych przypadkach), przenoszenia, a także prawo do wniesienia sprzeciwu na zasadach określonych w RODO.Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, zajmującego się ochroną danych osobowych w Polsce. 

W celu realizacji przysługujących Pani/Panu praw należy skontaktować się z Administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych, korzystając ze wskazanych powyżej danych kontaktowych

Informujemy również o możliwości składania wniosków do  Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, który jest  państwowym funduszem celowym, który wypłaca rekompensaty finansowe pacjentom, którzy w wyniku leczenia szpitalnego doznali szkody (uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia, zakażenie). Jest to alternatywa dla drogi sądowej, która pozwala na szybsze uzyskanie wsparcia bez konieczności udowadniania winy personelu medycznego. W przypadku śmierci pacjenta, o świadczenie mogą ubiegać się członkowie jego rodziny. Wnioski można składać w przypadku, gdy doszło do zakażenia, uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci pacjenta w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Świadczenie jest wypłacane szybko i nie wymaga udowodnienia winy personelu medycznego.